LieveBabies
praktijk voor babymassage en draagdoekconsulten

Ouder/moederschap

Zal ik een goede moeder zijn? 4-1-2018

Herken je dit? Ben je verheugd over je zwangerschap, maar twijfel je over je eigen kwaliteiten? Niet doen!

Een definitie van een goede moeder bestaat niet, gelukkig! Je hebt de vrijheid om het zelf in te vullen! Bij sommige moeders is het moedergevoel er direct na de geboorte van je kindje, bij andere moeders moet het iets meer groeien, bedenk je dat beide goed is. Fietsen kon je waarschijnlijk ook niet in 1 keer. Neem de tijd om samen met je partner naar je kindje te kijken, te bewonderen wat zo’n klein wezentje al voor een vaardigheden heeft en dat het weet hoe het moet drinken, ademen, huilen en slapen. De eerste tijd leef je met je kindje in een soort cocon, om later weer meer naar buiten te treden, meer prikkels aan te kunnen. Soms kost dat iets meer tijd, gun jezelf dat en door naar je kindje te kijken zie je wat het nodig heeft, echt!

 

 

28 tips om nek-en rugpijn te voorkomen bij verzorging van je kindje 24-4-2018

Heb je snel rugpijn wanneer je je kindje op de arm draagt of wanneer je even een luier staat te verschonen? Of krijg je juist last van je nek? Krijg je een lamme arm van het dragen wanneer je kindje graag de hele dag bij jouw wil zijn? Als dit herkenbaar voor je is, moet je onderstaand artikel even lezen! 

Misschien was je voor je zwangerschap al bekend met rug-of nekpijn, misschien heb je juist na de bevalling last gekregen. Er zijn een paar dingen van belang om rekening mee te houden. In de zwangerschap wordt het bindweefsel onder invloed van hormonen wat zwakker waardoor de baby meer ruimte krijgt om geboren te worden. Daarnaast heeft de zwaarte van je buik en de mindere functie van je buikspieren (die wijken in de zwangerschap) er al voor gezorgd dat je waarschijnlijk al iets anders bent gaan staan. Door “verminderde” functie van steunweefsel en spieren zijn je rug en nek extra gevoelig voor overbelasting. Naast dat herstellen van de zwangerschap en bevalling tijd nodig heeft zijn er ook dingen waar je extra op kan letten! 

  1. Is je commode goed op hoogte? Te hoog of te laag werkt niet goed en je staat daar een x aantal momenten op een dag! Kijk of je de hoogte kan aanpassen.
  2. Kan je met je voeten onder de commode? Anders ligt je baby ver bij je vandaan en sta je al gebogen.
  3. Leg je baby zo dicht mogelijk bij je met verschonen, dichterbij werken geeft minder klachten.
  4. Neem de tijd om rustig te verschonen, daardoor sta je meer ontspannen.
  5. Neem de tijd om goed op je houding te letten.
  6. Zorg dat je goed staat: voeten iets uit elkaar, knieën licht gebogen, bekken iets achterover gekanteld (dus geen holle rug, maar afgevlakte rug), schouders laag.
  7. Zorg dat je er recht voor staat en niet gedraaid.
  8. Houdt je kindje bij dragen dicht tegen je aan en trek je schouders niet op.
  9. Til geen zwaar badje!
  10. Zorg dat je “goed” tilt; dus door je knieën en niet met gebogen rug.
  11. Span je bekkenbodemspieren en je buikspieren een beetje aan bij tillen.
  12. Zorg dat je de maxi-cosi zo min mogelijk draagt of anders recht voor je buik met 2 armen.
  13. Zorg dat je huishoudelijke taken ook weer een beetje opbouwt: ineens het hele huis poetsen is te veel van het goede!
  14. Zorg dat je bij stofzuigen niet krom staat, maar vanuit je benen werkt.
  15. Start voorzichtig weer met spierversterkende oefeningen voor je rug, buik en benen (bij keizersnede pas na 6-8 wkn in overleg met de gynaecoloog)
  16. Draag je kindje eventueel in een draagdoek/draagzak, dit scheelt een lamme arm.
  17. Zorg dat de doek/drager goed is aangespannen.
  18. Draag je kindje in de doek/drager op goede hoogte; te laag geeft rugpijn en te hoog nekpijn.
  19. Heb je een ergonomische drager? Kijk of je de banden op de rug kan kruizen.
  20. Bouw ook het dragen in tijd uit.
  21. Zorg dat je goed ondersteunt zit met voeden.
  22. Evt. een (voedings)kussen in de rug en onder je arm.
  23. Zorg dat je je schouders laag en ontspannen houdt bij voeden.
  24. Neem voldoende tijd voor rust en ontspanning.
  25. Neem een lekkere douche of een warm bad.
  26. Leg een hotpack in je rug of nek.
  27. Laat jezelf eens masseren.
  28. Gun jezelf tijd om te herstellen en schakel evt. een fysiotherapeut in om goed naar je nek en rug te kijken.